Legendární letoun z kunovické výrobny nastartoval motory díky ruské investici. Pýcha českého letectví Let Kunovice, tradiční český výrobce dopravních letounů řady L 410, byl ještě před sedmi lety na hranici krachu. V posledních třech letech se firmě podařilo nastartovat motory i výrobu. Pomohla k tomu ruská investice Uralské těžařské společnosti UGMK do podniku, který nyní nese název Aicraft Industries. Za své vývozní úspěchy obdržela společnost i prestižní ocenění Český exportér roku 2014 a první místo v kategorii „nárůst exportu“.

Uralská těžařská společnost (UGMK), která je ruskou jedničkou v dobývání a zpracování mědi a cinku akcionářsky vstoupila do výroby legendárních letadel L 410 v Kunovicích v roce 2008. Předloni UGMK konsolidoval svůj podíl v Aicraft Industries do 100 procent. A jako jediný vlastník řídí její rozvoj a strategii. UGMK Golding je v Čechách známý nejen jako významný ruský investor, ale i zadavatel zakázek českým firmám. Investiční program holdingu byl v roce 2014 kolem 2 miliard dolarů, a částešně dodávky plnily i evropští dodavatelé. V Rusku holding zaměstnává téměř 89 000 lidí. A hospodaří s ročními obraty ve výši kolem 8 miliard dolarů.

Po akvizici Letu ruský investor UGMK investoval do modernizaci výroby přes 60 milionů eur, a tržby české tradiční letecké výroby se zvýšili desetinásobně. Vlastní invistice do modernizace z dividend UGMK činila 35 milionů eur.

Exportér roku


Unikátním loňským úspěchem Aircraftu byl obchod v Nepálu. Stroj L-410 tam léta na pravidelné lince a přistává na letišti Lukla, které je jedno z nejnebezpečnějších na světě. V nadmořské výšce 2860 metrů mezi horami v extrémně proměnlivém počasí musí pilot přistát na ploše dlouhé 460 metrů. Firma se dostává také do Indie, Nigerie, Ameriky, Ruska, Malajsie, Číny, Indonesie a dalších asijských zemí. Dalším otevřeným trhem se stal Bangladeš, kam s pojištěním EGAP letos přistane 3 letadla původem z Kunovic. Dovozcem je tamní ministerstvo obrany. Novým exportním úspěchem je smlouva, kterou Aicraft podepsal na moskevském leteckém salonu MAKS s čínskou společnosti China General Aviation Service Co. Ta předpokládá organizaci dodávek L 410 do Číny.

Historické kořeny akvizice


Nejen díky zázemí ruského akcionáře se značka L-410 znovu upevnila v Rusku, původně svým tradičním a historickém odbytišti. Před 46 lety se totiž v Kunovicích začala L 410 vyrábět jako letoun pro ruskou regionální přepravu, kde jsou často extrémní jak přistávací, tak provozní podmínky. Což je právě jedním z klíčových konkurenčních výhod L 410, stroj je stavěný pro surové podmínky provozu a přistání. Je světově známé jako letadlo pro super krátkou runway. Podobný model stroju se v Rusku nikdy nevyráběl a poptávka po takovýchto strojích je veliká. Do roku 2030 jich prý bude potřeba několik desítek.

Prodeje v Rusku táhne Kamčatka, Tula, Burjatsko, Chabarovsk nebo letecký park Orenburgu, který od Aicraftu dokonce zakoupil L-410 v modifikaci s lyžemi. Je to zajímavý program, který má firma rozpracovaný i ve spolupráci s ruskou vládou. L 410 s lyžemi má být totiž v budoucnu připravena i jako důležitá součást vládního arktického programu.

Pod křídly UGMK se výrobě v Kunovicích daří, společnost generuje tržby téměř dvě miliardy korun. Z původně 500 zaměstnanců v roce 2010 se nyní stala významným zaměstnavatelem v regionu. Pro Aircraft pracuje téměř tisícovka lidí a dalších sto zaměstnanců má podnik přijmout v průběhu letošního roku. Další strojírenská a průmyslová výroba je navázaná na výrobu stroju L 410 po celé republice. 80 procent součástek a dílu letadla jsou totiž české výroby. V letošním roce hodlá firma prodat 18 strojů.

Současný rozkvět leteckého průmyslu v Čechách má svoji historickou souvislost, technická základna výroby a vývoje, která byla vybudována ve 20. letech minulého století, posloužila firmám za pomocí investora možností navázat na tradici, rehabilitovat výrobu a znovu vyletět do světa. Původ investorů je často zahraniční, převážně ruský, či americký.

Po 46 letech L 410 v novém kabátě


Letošním úspěchem nejen Letu, ale i mezníkem pro letecký obor je i letošní premiéra nového typu legendárního letadla označovaného jako 410 NG, kterou Let Kunovice představil po 46 letech od prvního vzletu letadla L 410. Nad jeho vývojem firma pracovala pět let.